Caterham – samochody sportowe wagi lekkiej

Marka Caterham słynie wyjątkowych aut, które są jedyne w swoim rodzaju. Lekkie i szybkie samochody sportowe z tym logo, to ucieleśnienie wszystkich cech, o których marzą wszyscy fani czterech kółek. Sprawdź, jak potoczyła się historia tego producenta.

 

Caterham. Brytyjski producent pochodzący z hrabstwa Surrey słynący z wyjątkowo lekkich i wyjątkowo szybkich aut. Samochody sportowe z logo Caterham, to gwarancja niebywałych emocji, które zapewniają niska masa oraz prędkość. Wiele krajów, w tym Polska ma salony Caterham, aczkolwiek należy pamiętać, że auta tej marki nie są sprzedawane w takiej skali jak samochody innych, bardziej popularnych producentów w Polsce jak np.: Toyota, Volkswagen czy Fiat. To tylko podnosi prestiż i elitarność marki i daje pewność, że jak przejedziemy się pojazdem z logo Caterham, to nie pozostaniemy niezauważeni na ulicy. Poniżej opisujemy historię oraz inne kwestie związane z przedsiębiorstwem pochodzącym z Wielkiej Brytanii. Nie zabraknie charakterystyki aut, wliczając w to legendarny model seven. Ponadto obszernie opiszemy przeszłość Caterhama w Formule 1, która nie trwała długo i jest pozbawiona sukcesów. Zapraszamy do lektury.

Caterham – historia

Historia marki Caterham rozpoczyna się w 1973 r. To właśnie w tym roku firma nabyła prawa do produkcji samochodu sportowego Caterham 7, który był następcą Lotusa Seven Series 3 z 1968 roku. Auto przez lata ulegało różnym modyfikacjom. Pojazd wyróżniał się niską masą (ok. 550 kg) oraz sportowym i precyzyjnym prowadzeniem. Ciekawostką jest fakt, że brytyjski producent oferował dwie opcje zakupu auta. Pierwsza, tradycyjna z odbiorem w salonie, natomiast drugi wariant oferował wszystkie części, które były przeznaczone do samodzielnego montażu. W 1999 r. samochody sportowe Caterham poszerzyły się o kolejny model. Mowa tu o wersji 500, gdzie stosunek mocy do masy oscylował w granicach 500 KM na tonę. W 2008 r. z fabryki wyjechała najszybsza seryjna „siódemka”. Samochód rozpędzał się do pierwszych 100 km/h w niecałe 3 sekundy (dokładnie w 2,9 sekundy). Co ciekawe sportowy R500 został uznany przez prezenterów programu Top Gear: Jeremy’ego Clarksona, Richarda Hammonda i Jamesa May’a samochodem roku 2008. Warto podkreślić, że w rankingu supersamochodów auto z logo Caterham z czasem 1:17.9 był piątym najszybszym samochodem, który pokonał okrążenie toru Top Gear, wyprzedzając m.in. wielokrotnie droższego Bugatti Veyrona.

Caterham Polska

Motoryzacyjny związek Caterham-Polska rozpoczął się w maju 2009 r. Pierwsze samochody sportowe, które znalazły się w premierowym salonie zlokalizowanym w Polsce, to modele Roadsport 175 i Superlight R300 pomalowane w nasze narodowe barwy. 

Caterham i jego historia w Formule 1

Czas poruszyć teraz mniej chlubną kartę w historii Caterhama. Mamy tu na myśli przygodę brytyjskiej marki z Królową Sportów Motorowych. Sama nazwa Caterham pojawiła się w sezonie 2012. Ekipa zarządzana przez Tony’ego Fernandesa startowała w dwóch wcześniejszych sezonach pod szyldem Lotus Racing (2010) oraz Team Lotus (2011). 25 stycznia 2012 zaprezentowano samochody Caterham CT01. Zespół reprezentowany był przez byłego kierowcę m.in. Renault i McLarena, zwycięzcę Grand Prix Węgier 2008 – Heikkiego Kovalainena oraz dawnego zespołowego partnera Roberta Kubicy z Renault – Witalija Pietrowa. Generalnie w ciągu trzech sezonów Caterham wraz z ekipami HRT i Marussia (które ścigały się również pod różnymi nazwami od sezonu 2010) rywalizowały o tytuł najlepszego teamu spośród tych, które zadebiutowały w Formule 1 w sezonie 2010.

Marka Caterham i nieudany epizod w F1

Debiutancki sezon Caterham zakończył na 10. miejscu w klasyfikacji konstruktorów. Obaj kierowcy nie zdobyli żadnego punktu. Najbliżej tej sztuki był Pietrow, który w kończącym sezon wyścigu o Grand Prix Brazylii przyjechał na metę jako 11. Zabrakło wówczas zaledwie jednego miejsca do strefy punktowanej, bowiem od sezonu 2010 obowiązywała punktacja, która obejmowała 10 pierwszych miejsc według klucza: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. W klasyfikacji kierowców natomiast Rosjanin był 18., natomiast Fin uplasował się dopiero na 22. pozycji. Kolejny rok był również nieudany dla samochodów z logo Caterham. Mimo zmiany obsady kierowców, zarówno Charles Pic jak i Giedo van der Garde powtórzyli niechlubny wyczyn swoich poprzedników, kończąc zmagania bez żadnej zdobyczy punktowej. Wyniki były nawet gorsze, ponieważ najwyższa lokata Pica w sezonie 2013, to wyścigi w Malezji i Korei, gdzie Francuz był 14. Taki sam rezultat Holender osiągnął na torze Hungaroring na Węgrzech. W końcowej klasyfikacji kierowców Pic i Van der Garde byli kolejno na 20. i 22. miejscu. Z kolei w tabeli konstruktorów samochody Caterham były ostatnie, kończąc sezon nawet za Marussią, jedynej ekipy, z którą marka Caterham miała jakiekolwiek szanse. 

Caterham i ostatni sezon

Sezon 2014 był trzecim i jak się później okazało ostatnim, w którym samochody z logo Caterham rywalizowały w F1 po wyścigowych torach całego świata. Kolejny rok, zatem nie mogło się obejść bez kolejnych zmian wśród personaliów kierowców. W 2014 r. kokpity Caterham były obsadzone aż przez czterech kierowców! Etatowymi byli Japończyk Kamui Kobayashi oraz Szwed Marcus Ericsson – ówczesny debiutant w Formule 1. Prócz nich w jednym wyścigu – Grand Prix Belgii 2014 pojechał Niemiec Andre Lotterer (zastąpił Kobayashiego) oraz Brytyjczyk Will Stevens, który pojechał w Abu Dhabi w miejsce Ericssona. Pewne rzeczy pozostały jednak bez zmian. Ekipa dowodzona przez Tony’ego Fernandesa ponownie nie zdobyła żadnego punktu (najbliżej tej sztuki był Ericsson, który w Monako był 11 powtarzając tym samym wyczyn Pietrowa z Grand Prix Brazylii 2012) co poskutkowało po raz kolejnym ostatnim miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Caterham był uznawany – zresztą słusznie – czerwoną latarnią F1. Rezultat ten był o tyle przykry i dobijający, ponieważ ich główny rywal – Marussia za sprawą dwóch oczek Julesa Bianchiego w Monako, zakończyła rywalizację na 9. miejscu. Z kronikarskiego obowiązku podajemy, że w klasyfikacji kierowców Ericsson był 18., Kobayashi był 22., Stevens był 23., natomiast Lotterer nie był nawet sklasyfikowany. 

Podsumowanie startów brytyjskiej marki w F1

Marka z logo Caterham uczestniczyła w trzech sezonach Formuły 1 w latach 2012-2014. W sumie wystartowała w 56 Grand Prix, zaś samochody tej ekipy prowadziło w sumie 8 kierowców. W całej historii startów Caterham w F1 brytyjska marka nie zdobyła ani jednego punktu.