Daewoo – piękne plany zakończone spektakularną klapą
Marka Daewoo przez niemal 30 lat produkowała samochody. W tym okresie auta z tym logo były sprzedawane w różnych zakątkach świata, w tym Polsce. Polska, a przede wszystkim Żerań, miał stanowić bazę dla FSO Daewoo. Firma ta ma jednak bogatszą historię. Sprawdź!
Daewoo. Marka kojarząca się głównie z autami, ale nie tylko. Koreańska firma funkcjonowała chociażby w branży elektronicznej, aczkolwiek dzisiaj tematem przewodnim będą samochody z tym logo. Historia marki Daewoo Motors należącej do amerykańskiego koncernu General Motors sięga 1983 r. Swego czasu Polska darzyła szczególną estymą samochody Daewoo. W Polsce w 1995 r. powołano do życia Daewoo-FSO, a za siedzibę przedsiębiorstwa uznano Żerań. Historia i ekspansja Daewoo była jednak znacznie bogatsza i szersza, co postanowiliśmy przybliżyć w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury.
Daewoo – historia
Aby rozpocząć historię Daewoo, należy cofnąć się do grudnia 1982 r. Wówczas firma Daewoo działająca chociażby w branży elektronicznej postanowiła wejść w segment motoryzacyjny, wykupując lokalne przedsiębiorstwo Saehan Motors, które następnie zostało zmienione na dobrze nam znane Daewoo. Premierowymi modelami były wywodzące się od protoplasty sedany Maepsy i Royale. W początkowych latach koreańska firma posiłkowała się technologią od General Motors (będący de facto właścicielem Daewoo), Suzuki (na bazie Suzuki Alto powstał Daewoo Tico) Hondy (dzięki czemu zbudowano Daewoo Arcadia) czy Opla. Przez pierwszą dekadę samochody Daewoo były obecne wyłącznie na rodzimym rynku. Z czasem jednak ekspansja marki zaczęła być coraz szersza i uwzględniała to coraz więcej państw.
Ekspansja marki na innych rynkach
Jednak Korea Południowa wraz z rozwojem firmy przestała wystarczać. Z czasem samochody z logo Daewoo pojawiły się w innych krajach azjatyckich, Europie Zachodniej, Ameryce Północnej i Południowej i w Australii. W 1995 r. w planach Daewoo pojawiła się Polska. To właśnie w Polsce, a dokładniej w Żeraniu powstała spółka Daewoo-FSO. Rok później na rynku pojawiło się auto marki Daewoo Lanos – pierwszy samochód skonstruowany samodzielnie.
Daewoo Polska
14 listopada 1995 r. powstała spółka FSO Daewoo, a raczej Daewoo-FSO. Żerań, gdzie znajdowała się legendarna Polska fabryka, miała stanowić początek nowej potęgi, która najlepsze lata miała już dawno za sobą. Mariaż FSO z koreańską marką miała podnieść z kolan przedsiębiorstwo i były ku temu przesłanki. Olbrzymie inwestycje miały na dobre rozwinąć fabrykę, która miała produkować pół miliona aut rocznie. Początek był obiecujący. W Polsce pojawiły się takie modele jak Lanos, Nubira czy Leganza, natomiast pod koniec 1998 r. na ulicach w Polsce pojawił się Matiz. Były to jednak złego miłego początki i z czasem pojawiły się kłopoty natury finansowe, które wraz ze spadkiem sprzedaży, przyczyniły się do kłopotów spółki Daewoo-FSO. Z każdym kolejnym rokiem długi się powiększały, w czym nie pomagał eksport aut na Ukrainę.
Auta marki Daewoo – sprzedaż w Polsce
Według danych przez wszystkie lata funkcjonowania Daewoo w Polsce wyprodukowano ponad 843 tys. aut z logo Daewoo. Na polskich drogach nadal możemy bez problemu spotkać samochody koreańskiej firmy. Ze statystyk wynika, że do dzisiaj takich aut jest rzekomo dokładnie 283 539 sztuk. Polska w okresie działalności Daewoo wypuściła na rynek takie modele jak: Nexia, Espero, Tico, Lanos, Nubira, Leganza, Korando, Musso, Matiz czy Tacuma.
Daewoo chyli się ku upadkowi
Poważne kłopoty zaczęły się wraz z bankructwem macierzystego Daewoo Group do czego doszło w listopadzie 1999 r. We wrześniu 2001 r. sytuację motoryzacyjnej filii próbował ratować General Motors, wykupując przedsiębiorstwo Daewoo Motors. To jednak ostatecznie nie pomogło. Firma i jej samochody stopniowo zaczynała znikać z poszczególnych rynków. Rok po przejęciu przez General Motors samochody z logo Daewoo zniknęły z Ameryki Północnej, natomiast po kolejnych dwóch latach zostały przemianowane w Europie na Chevrolety oraz Holdeny w Australii i Nowej Zelandii. Auta marki Daewoo pozostawały już tylko w Korei Południowej oraz Uzbekistanie, gdzie do 2016 r. produkowane były samochody Daewoo Nexia II.
Firma Daewoo to nie tylko samochody osobowe
Samochody Daewoo to nie tylko osobowe warianty, ale również autobusy czy ciężarówki. Historia koreańskiej marki pamięta je doskonale. W przypadku tych pierwszych po przejęciu Saehan Motors autobusy również były sygnowane logotypem Daewoo. W latach 1994-1999 oddzielną produkcją zajmowało się przedsiębiorstwo Daewoo Heavy Industry, które po bankructwie Daewoo zmieniło szyld na Daewoo Motor Company. W 2013 r. firma zmieniła nazwę na Zyle Daewoo Commercial Vehicle. Ciężarówki z kolei w latach 80. i 90. XX wieku współpracowało z japońskim Isuzu, które specjalizuje się w produkcji samochodów ciężarowych. Upadek Daewoo przyczynił się do wykupienia spółki przez indyjski Tata Group tworząc tym samym Tata Daewoo Commercial Vehicle.
Daewoo – logo
Nazwa Daewoo znaczy po koreańsku mniej więcej „wielki świat”.
Modele Daewoo
Przez niemal trzydzieści lat działalności powstało naprawdę kilka świetnych modeli, którym niektórym kierowcom służą po dziś. Oto lista najbardziej pamiętnych samochodów w historii Daewoo:
- Arcadia;
- Chairman;
- Damas;
- Espero;
- Evanda;
- G2X;
- Gentra;
- Kalos;
- Korando;
- Lacetti;
- Lanos;
- Leganza;
- Maepsy;
- Max;
- Matiz;
- Musso;
- Nexia;
- Nubira;
- LeMans;
- Racer;
- Rezzo;
- Tacuma;
- Tico.