DAF – najwyższa jakość w ciężarowym wydaniu

Firma DAF to pochodząca z Holandii marka, która powstała w 1928 roku. Historia producenta sięga prawie 100 lat, a jego gamę stanowią nie tylko ciężarówki, lecz także autobusy. Historia marki jest pełna wzlotów i upadków. Zapraszamy do lektury!

 

Ciężarówki DAF cieszą się na całym świecie renomą i uznaniem. Polska i inne europejskie kraje chętnie kupują samochody tej marki, która godnie konkuruje z autami MAN czy modelami Scanii. Firma pochodzi z Holandii i liczy sobie niemal 100 lat. Przedsiębiorstwo DAF dobrze prosperowało, jednak musiało poszerzyć swoją działalność, aby przetrwać. DAF ma na swoim koncie wiele sukcesów. Ciężarówki z logo DAF są bardzo popularne w Polsce. Nic dziwnego. Spółka należy do czołowych producentów na rynku nie tylko ciężarówek, lecz również autobusów. Zapraszamy do zapoznania się z historią firmy, która obfitowała nie tylko w sukcesy. O zakrętach na drodze marki DAF do obecnego statusu także opowiemy. Przeczytaj!

 

DAF – historia 

 

Historia DAF sięga roku 1928. Firmę założył Hub van Doorne, który najpierw prowadził zakład zajmujący się naprawą różnych maszyn. Powstanie i działalność przedsiębiorstwa była możliwa dzięki wsparciu człowieka o nazwisku Huenges. Ten właściciel browaru był zafascynowany umiejętnościami Van Dooorne’a. Już w pierwszych latach Holender nie miał łatwo, ponieważ firma powstała w czasach wielkiego kryzysu. Z tego powodu Hub van Doorne i jego brat Vim postanowili otworzyć kolejną firmę, której działania obejmowałyby sektor naczep i przyczep. Właśnie tak powstała spółka DAF.

 

DAF – historia w czasach powojennych

 

Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej firma DAF zyskała sławę na terenie całego kraju. Z innowacyjnych rozwiązań chętnie korzystało wojsko, a po zakończeniu wojny przedsiębiorstwo nadal się rozwijało pod zmienionym szyldem „Van Doorne’s Automobiel Fabriek”. Od tego momentu gamę DAF nie stanowiły wyłącznie naczepy, ale także ciężarówki i autobusy. W dobrym prosperowaniu spółki pomagał niewątpliwy popyt na pojazdy użytkowe. W 1950 r. otwarto nową fabrykę w Eindhoven. Dzięki temu firma DAF mogła produkować zdecydowanie więcej ciężarówek. Z taśm produkcyjnych zjeżdżało w tamtym okresie nawet kilkadziesiąt pojazdów tygodniowo.

 

DAF – ciężarówki A30, A50 i A60

 

Modele DAF w końcu pojawiły się na rynku. Do sprzedaży trafił trzytonowy A30 (zadebiutował w 1949 roku), pięciotonowy A50 i sześciotonowy A60. Nie zabrakło również jednotonowej ciężarówki z logo DAF – A10. Auta były napędzane benzynowym Herkulesem lub wysokoprężnym Perkinsem. Niebawem firma rozpoczęła produkcję własnych jednostek napędowych. Z czasem chromowane paski na atrapie chłodnicy zaczęły być wyróżniającym elementem samochodów DAF.

 

Nie tylko ciężarówki DAF. Auto osobowe DAF 600

 

Bracia van Doorne w latach 50. postanowili spróbować swoich sił w segmencie aut osobowych. W 1958 r. światło dzienne ujrzał model DAF 600. W dwudrzwiowym sedanie zastosowano bezstopniową skrzynię biegów Variomatic. Debiutancka konstrukcja cieszyła się dużą popularnością, dlatego DAF produkował kolejne osobówki. Nie każdy model powtórzył jednak sukces sprzedażowy 600. W 1970 r. udziały tej części firmy zostały sprzedane marce Volvo.

 

Modele DAF notują świetne wyniki sprzedażowe

 

W 1957 r. DAF przedstawia gamę samochodów ciężarowych. Seria 2000 z miejsca stała się niezwykle popularna. Jeszcze lepiej było w przypadku DAF 2600. Auto było pierwszą ciężarówką, która miała zainstalowaną leżankę dla kierowcy. W latach 70. zadebiutował następca 2600 – model DAF 2800. Pod koniec dekady umierają założyciele firmy, czyli Hub i Vim van Doorne. Przedsiębiorstwo rezygnuje w tamtym okresie z produkcji przyczep, skupiając się na wytwarzaniu dużych i średnich ciężarówek. Kolejne lata upływają pod znakiem nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych podwozi i silników. Dzięki nim kierowcy odnoszą zwycięstwo w rajdzie Paryż-Dakar w 1987 r. Rok później ciężarówka DAF 95 zostaje laureatem nagrody „Międzynarodowa Ciężarówka Roku 1988”

 

Końcówka XX wieku pechowa dla DAF – firma boryka się z problemami

 

W wyniku fuzji Leyland i Freight Rover z DAF Truck spółka zmienia nazwę na DAF B.V. Lata 90. to jednak koniec świetnej passy, kiedy to nastąpił kryzys na rynku samochodów ciężarowych. Szczególnie widoczne było to w Wielkiej Brytanii, która była dla marki DAF bardzo ważnym miejscem, jeśli chodzi o sprzedaż ciężarówek. W 1993 r. DAF ogłasza upadłość. Firma, na całe szczęście, wyszła na prostą w 1996 roku. Wówczas przejął ją koncern Paccar. To potentat w branży ciężarówek i właściciel takich marek, jak Kenworth czy Peterbilt. 

 

Ciężarówki DAF zdobywają liczne nagrody, a firma odbudowuje renomę

 

Zaledwie dwa lata później DAF 95XF zdobywa tytuł „Międzynarodowa Ciężarówka Roku 1998”. Ten sam tytuł trafia w ręce holenderskiej firmy w 2002 r. za serię pojazdów dystrybucyjnych LF i w 2006 za model XF105. Liczba wyprodukowanych pojazdów DAF stale rośnie. Między 1999 a 2007 r. z fabryki wyjechało ich 250 tysięcy. Przedsiębiorstwo zaczęło się koncentrować również nad obniżeniem emisji spalin i rozpoczęło prace nad napędem hybrydowym. W XXI wieku DAF ponownie staje się wpływową marką.

 

DAF – logo 

 

Jeśli chodzi o markę DAF, logo nie jest szczególnie wymyślne stylistycznie, ale prostota ma swoje zalety. Auta holenderskiego producenta zdobi nazwa firmy napisana niebieską czcionką. Pod spodem znajduje się zaś czerwona linia. DAF to zaś skrót od „Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek N.V.”

 

DAF – modele 

 

W historii DAF powstało wiele pojazdów użytkowych. Jak nietrudno wywnioskować, prym wiodą przede wszystkim ciężarówki wszelkiego rodzaju. Oto wybrane modele i serie, które na przestrzeni lat zbudowały renomę holenderskiej firmy DAF. Samochód z listy na pewno jeździł lub jeździ po europejskich drogach, bo wiele z tych pojazdów cieszyło się sporą popularnością.

 

  • 600;
  • 2000;
  • 2600;
  • 2800;
  • A10;
  • A30;
  • A50;
  • A60;
  • CF;
  • CF 65;
  • CF 75;
  • CF 75 310;
  • CF 85;
  • CF 85 360;
  • CF 85 380;
  • CF 85 410
  • CF 85 460;
  • LF;
  • LF 45;
  • LF 45 130;
  • LF 45 220;
  • LF 55;
  • LF 55 220;
  • SB200
  • XF;
  • XF 95;
  • XF 95 430;
  • XF 105;
  • XF 105 510;
  • XF 106;
  • XF 106 460.

 

DAF – Polska

 

Polska wraz z Holandią, Wielką Brytanią, Węgrami, Bułgarią czy Portugalią należy do krajów, gdzie DAF plasuje się na pozycji lidera w segmencie aut ciężarowych. Przez ostatnie 16 lat DAF w Polsce był również najchętniej kupowaną marką ciężkich ciągników siodłowych. Miał 26,3% udziału w rynku, co oznacza wzrost o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2019. Firma jest na pierwszym miejscu w sektorze komunalnym (+78%) oraz budowlanym (+51,5%).