Geely – chiński gigant działający w Europie

Jak widać po Geely, chińska motoryzacja rozwija się w ekspresowym tempie. Od ponad dekady zaczynają coraz mocniej akcentować swoją obecność również na europejskim rynku. Zobacz, co warto wiedzieć o Geely – właścicielu m.in. Volvo.

Jeszcze do niedawna inżynierowie z Państwa Środka zajmowali się głównie nieudolnym kopiowaniem sprawdzonych, zachodnich rozwiązań, a dzisiaj to oni często wyznaczają trendy. Z synonimu tandety stają się stopniowo liderami sprzedaży, co nie powinno nikogo dziwić, zważywszy na głębokość chińskiego rynku. Rewolucja elektryczna tylko dodała chińskim producentom skrzydeł, pozwalając im na jeszcze mocniejsze zdominowanie rynku. Jedną z globalnych marek, obecnych także w Europie, jest Geely. 

Geely – historia marki

Chociaż chińscy producenci samochodów nie mogą pochwalić się tak długą historią, jak choćby Volkswagen, Toyota, Fiat czy Chevrolet, to nieprawdą jest, że obecni są na rynku dopiero od kilku lat. Marka Geely pojawiła się bowiem w roku 1986 w Chinach, od 1992 produkuje części motocyklowe, od 1994 własne motocykle i skutery, a od 1998 samochody osobowe – czyli od przeszło 24 lat! W międzyczasie koncern został pierwszym samodzielnym producentem samochodów chińskich oraz kupił kilka europejskich marek, dzięki którym zyskał technologię oraz dostęp do europejskiego rynku. 

Co oznacza i co przedstawia logo Geely?

Proces kształtowania się obecnego logo marki przebiegał wieloetapowo. Od roku 1998 do 2014 można było najczęściej spotkać samochody tego producenta z okrągłym, niebieskim emblematem symbolizującym chińskie góry, w których miała powstać firma. Biały trójkąt na jasnoniebieskim tle znajdował się w centralnej części znaczka, a po jego zewnętrznym obwodzie przebiega ciemnoniebieski okrąg. Koncern wypuszczał swoje modele samochody z innymi emblematami, przypominającymi oko czy specjalną linię Emgrand, która miała własny znaczek, przypominający czarno-czerwoną kratownicę o złotych ramkach. To właśnie ona stanowiła inspirację do zaprezentowanego w 2014 roku niebiesko-czarnego logo, właśnie w kształcie kratownicy, które zostało poddane liftingowi w 2019, po którym wygląda bardzo nowocześnie i atrakcyjnie. 

Jakie marki ma w portfolio Geely?

Sama marka Geely jest zaledwie jedną z wielu wchodzących w skład kombinatu Zhejiang Geely Holding Group, obok Englon, Emgrand czy Gleagle. Koncern ten stał się szerzej rozpoznawalny, kiedy w 2010 roku odkupił od Forda szwedzkiego producenta samochodów – Volvo. Na tym jednak nie koniec i koncern kolejno nabywał również inne marki – m.in. Lotus, Proton, a także utworzone później marki Polestar, Lynk, Zeekr, Maple, Jidu Auto, Geometry, Farizon czy motocyklowy brand Benelli. Krokiem w przód w kierunku samochodów elektrycznych było przejęcie w 2013 roku marki LEVC (London EV Company Limited). Tak bogate i stale rozbudowywane portfolio pozwala na trafienie do różnych segmentów rynku. 

Najważniejsze modele Geely

Marka, z uwagi na ogromny chiński rynek, rozwija równocześnie modele w aż 6 liniach produkcyjnych, co przekłada się na ogromną różnorodność modeli na rynku. W ramach serii CMA aktualnie produkowany jest fastback Xingyue, crossover Xingyue L i sedan klasy D – Xingrui. New model series to MPV Jiaji, subkompaktowy crossover Icon i średniej klasy crossover Haoyue. Seria Emgrand (będąca wcześniej oddzielną marką) przynosi kompaktowy crossover Emgrand S, New Emgrand (sedan) i kompaktowy sedan Emgrand L. Bo to z kolei Boyue (kompaktowy crossover), kompaktowy SUV Boyue L i sedan klasy D Bourui GE. Seria Bin to subkompaktowy crossover Binyue oraz Binrui (sedan klasy C), a Vision to 2 kompaktowe crossovery i jeden sedan.

Geely w Polsce

Samochody marki Geely są oferowane w Europie – m.in. na Białorusi, w Rosji i Azerbejdżanie, a marki samego koncernu, jak Volvo czy Lotus można spotkać także w naszym kraju. Jednak póki co na polskich drogach można spotkać głównie pojazdy Geely z prywatnego importu lub na białoruskich tablicach rejestracyjnych. Wkrótce się to zmieni, ponieważ Geely został ogłoszony partnerem przy produkcji polskiego samochodu elektrycznego Izera i pierwsze modele mają zjeżdżać z taśmy montażowej już w 2024 roku. Nie tylko oznacza to wejście Geely do naszego kraju, ale również spełnienie obietnicy o polskim samochodzie elektrycznym. Wraz ze współpracą planowany jest transfer technologii i zapewne budowa infrastruktury, co zwiąże chińską markę z naszym krajem na dłużej.

Ciekawostki o marce

Geely to, obok Łady, główna marka sprzedająca samochody tuż za naszą granicą – na Białorusi. Producent ma tam nawet własną montownię, do której trafiają samochody drogą morską – do portu w Kłajpedzie na Litwie, a następnie jadą do Borysowa. W związku z brakami podzespołów do produkcji Łady, w 2022 prawdopodobnie to właśnie Geely będzie numerem jeden u naszego sąsiada, bardzo prawdopodobne, że wzrośnie jego znaczenie również w samej Rosji. Można więc powiedzieć, że wojna na Ukrainie i embarga na Rosję mogą się przysłużyć temu producentowi. Czas pokaże, czy rzeczywiście rosyjski rynek okaże się tak ważny – szczególnie w kontekście otwierania się na Europę.