Hummer – potężna marka z kruchą historią
Hummer jednoznacznie kojarzy się z potężnymi samochodami terenowymi. Historia marki jest ściśle powiązana z amerykańską armią oraz osobą… Arnolda Schwarzeneggera. Poznaj modele tego producenta oraz zawiłą przeszłość, która przyczyniła się do upadku firmy.
Hummer (czytaj: hammer, auto ma jednak inną pisownię niż młot) to amerykańska marka samochodów, która ma wojskowe korzenie. Potężne auta tej marki służyły amerykańskiej armii i pozwalały pokonywać najtrudniejsze przeszkody. Historia Hummera jest krótka, jednak nie ma chyba miejsca, gdzie nie byłby kojarzony samochód z logo, na którym widnieje nazwa producenta. Polska i wiele innych krajów kojarzy olbrzymie modele rodem z USA, mimo że niewielu ma możliwość poprowadzenia, nie mówiąc o posiadaniu takiej maszyny. Mimo kolosalnych rozmiarów i wagi, to w historii przedsiębiorstwa nie brakuje trudnych momentów, jak choćby sama jego likwidacja. Po ponad dziesięcioletniej przerwie samochód Hummer niebawem powróci w postaci elektrycznego pickupa. Jak kształtuje się przeszłość marki i jaka przyszłość czekają Hummery? Czy w Polsce wystarczy mieć prawo jazdy kategorii B, aby móc legalnie jeździć autem z tym logo? Te i inne zawiłości wyjaśni wam poniższy materiał.
Hummer – historia
Początki Hummera datuje się na 1979 r. Wówczas rząd Stanów Zjednoczonych zorganizował konkurs na zaprojektowanie i zaopatrzenie tamtejszej armii w samochody o nazwie M998 Series HMMWV co stanowi akronim od High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles (Wielozadaniowe Pojazdy Kołowe). Auto miało zastąpić przestarzały model M151 MUTT. W szranki stanęły trzy firmy: Chrysler Defence, Teledyne Continental oraz AM General. Ostatecznie zwycięzcami zostali ci ostatni, którzy należeli do koncernu American Motors Corporation.
Charakterystyka HMMWV
W 1980 r. AM General stworzył pierwszy prototyp HMMWV. Rok później firma podpisała kontrakt o wartości 1,2 miliarda dolarów. W kwocie tej przewidziano 55 tysięcy egzemplarzy modelu Humvee dla amerykańskiej armii, która miała otrzymać samochody w ciągu pięciu następnych lat. Maszyna charakteryzowała się napędem na obie osie, zaś sama konstrukcja opierała się na ramie samonośnej. Ponadto auto dysponowało niezależnym zawieszeniem wszystkich kół. Jak na samochód terenowy przystało, pojazd miał zapewniać wodoszczelność oraz pokonywanie najtrudniejszych przeszkód i tras o różnorodnej nawierzchni. Auto było wyposażone w system elektronicznej regulacji ciśnienia w oponach i posiadał otwieraną tylną część. Wnętrze mogło pomieścić czterech żołnierzy. W konstrukcji możliwe było zainstalowanie karabinu maszynowego Browning M2HB, granatnika automatycznego Mk19 czy wyrzutni ppk BGM – 71. Urządzenia były mocowane na obrotnicy znajdującej się na dachu samochodu.
Samochód cywilny Hummer H1
Samochody Hummer zyskały sławę dzięki operacji „Pustynna Burza”, która miała miejsce w dniach 17 stycznia – 28 luty na terytorium Kuwejtu. W 1992 r. Hummery były dostępne również dla cywili. Pierwszy egzemplarz auta H1 trafił w ręce Arnolda Schwarzeneggera. Samochód terenowy był wyprodukowany na specjalne życzenie aktora i polityka. W 1998 r. Hummer został własnością koncernu General Motors.
Kolejne modele Hummer
Kolejne lata stoją pod znakiem debiutów kolejnych aut z logo Hummer. Najpierw swoją premierę miał samochód Hummer H2, natomiast w 2005 r. z fabryki wyjechało auto Hummer H3. W tym okresie Hummer poszerzył dystrybucję i ekspansję aut o kilka nowych rejonów. Wybór padł na Afrykę, Australię i kilka krajów w Europie. Niestety Polska nie znalazła się w planach amerykańskiej marki.
Hummer przechodzi do przeszłości
Hummer zamierzał w 2008 r. wyprodukować kolejne model. Samochód terenowy Hummer H4 miał być mniejszy od swoich poprzedników. Gabarytowo miał być podobny do Jeepa Wranglera. Ostatecznie produkcja nie doszła do skutku. Niestety w lutym 2010 r. General Motors zapowiedział likwidację marki. Tym samym Hummer podzielił los Pontiaca i Saturn, które również należały do amerykańskiego koncernu. Duży wpływ na to miał światowy kryzys finansowy z 2009 r., co przyczyniło się do problemów finansowych General Motors. Co ciekawe w 2014 r. wznowiono produkcję auta Hummer H1 pod nazwą humvee c-series. Samochód był dostępny na zamówienie jako zestaw części, w którym nie ma silnika oraz skrzyni biegów.
Hummer reaktywacja
Pierwsze pogłoski o rzekomym powrocie Hummera miały miejsce w październiku 2019 r. Nowy samochód miał być w pełni elektryczny. W styczniu 2020 r. General Motors potwierdził reaktywację amerykańskiej marki. Ostatecznie pickup GMC Hummer EV został zaprezentowany w październiku 2020 r., natomiast jego produkcja rozpoczęła się na przełomie 2021 i 2022 r. Samochód dysponuje trzema jednostkami napędowymi, które łącznie generują moc ponad 1000 KM.
Hummer – logo
Logo Hummer zdobi nazwa marki, która pochodzi od terminu Humvee. Początkowo było to potoczne określenie wymyślone przez żołnierzy armii amerykańskiej dla wielozadaniowego auta HMMWV.
Hummer – samochody
Historia Hummera nie jest przesadnie bogata w modele. Nie zmienia to jednak faktu, że Hummery stanowią kawał amerykańskiej motoryzacji mimo niezbyt długiej historii, która został przerwana w 2010 r. Przyczyną tego jest nie tylko potężna konstrukcja i niepowtarzalny wygląd, ale także to, że samochody terenowe z tym logo przez lata służyły tamtejszej armii, pracującej często w skrajnie trudnych warunkach. Oto produkowane przez Hummera modele:
- Hummer H1;
- Hummer H2;
- Hummer H3.
Hummer Polska
Polska nie jest istotnym rynkiem dla Hummera, który skupia się głównie na rodzimym podwórku. W przeszłości w Polsce nie brakowało jednak serwisów Hummer. Obecnie próżno szukać salonów tej marki, aczkolwiek jej reaktywacja być może przyczyni się do powstania takiego punktu Hummera w Polsce. Oczywiście nie brakuje ofert używanych samochodów z logo Hummer. Warto jednak pamiętać, że w Polsce nie wystarczy mieć prawo jazdy kategorii B, aby móc w pełni legalnie prowadzić „osobowego” Hummera. Z racji wagi auta przekraczającej 3,5 tony kierowca oprócz tego dokumentu musi posiadać także aktualne prawko kategorii C, która uprawnia do prowadzenia pojazdów ciężarowych.