Lada (Łada) – historia oraz modele marki samochodów osobowych

Lada jest nazwą rosyjskiego producenta samochodów. Marka została założona na początku 1970 roku przez grupę AutoVAZ. Aktualnie firma specjalizuje się w produkcji budżetowych samochodów i jest własnością Grupy Renault. Poznaj historię i modele marki Lada!

Lada to rosyjska marka samochodów osobowych oraz pojazdów użytkowych produkowanych przez WAZ (Wołżskij Awtomobilnyj Zawod). Firma została założona w 1966 roku. W tym czasie miało miejsce porozumienie rządu ZSRR i koncernu Fiata. Pierwsza produkcja ruszyła jednak dopiero w 1970 roku. Aktualnie producent dystrybuuje swoje pojazdy w całej Europie Wschodniej oraz niektórych krajach azjatyckich. Oferta cieszy się dość sporym zainteresowaniem ze względu na niskie ceny aut. Jak przebiegał rozwój firmy Lada? Jakie modele Łady zostały wyprodukowane?

Historia marki Lada (Łada)

Marka Lada powstała w 1966 roku na mocy umowy podpisanej między ZZSR a koncernem Fiat. W kwietniu 1970 roku ruszyła produkcja pierwszego samochodu WAZ 2101. Samochód powstał na bazie licencji Fiata 124. Model ten produkowany był aż do 1988 roku. Od 1970 do 2004 roku samochody firmy były sprzedawane na rynek wewnętrzny pod oznaczeniem fabrycznym WAZ przez markę Żyguli i Sputnik, natomiast na eksport – pod marką Łada. Obecnie wszystkie modele na każdym rynku sprzedawane są pod nazwą Lada. W 2008 roku spora część udziałów firmy została wykupiona przez koncern Renault.

Logo marki Lada (Łada)

Historia emblematu marki Lada sięga drugiej połowy lat 60. XX wieku. Pierwsze logo zostało stworzone dla AutoVAZ, jednak nigdy nie zostało oficjalnie wykorzystane. Pierwszy prototyp przeczekał prawie pięć lat, a po tym czasie stworzono nowe logo, które zostało w pełni zaakceptowane. Jak dokładnie zmieniało się logo przez wszystkie lata działalności marki? Sprawdźmy to!

1966-1970

Próbna wersja logo została zaprojektowana przez rosyjskiego artystkę Vladimira Antipina. Emblemat przedstawiał napis w cyrylicy, który był umieszczony wewnątrz odznaki w kształcie trapezu z zaokrąglonymi kątami. Ponieważ projekt bardzo mocno nawiązywał do logo marki Fiat, nigdy nie został zaakceptowany.

1970-1974

W 1970 roku powstało pierwsze oficjalne logo Lada, które zostało wprowadzone do użytku. Przedstawiało stylizowany wizerunek łodzi żaglowej. Łódź przypominała środek transportu ludzi z północy – Wariagów i Wikingów. Symbol utrzymany był w białej kolorystyce i został umieszczony na czarnym tle zamkniętym w pięciokątnej biało-czarnej ramie.

1974-1985

W 1974 doszło do niewielkiej modyfikacji logo. Kształt odznaki został uproszczony – od tej pory był nim pionowo umieszczony prostokąt bez ramy.

1985-1993

W 1985 roku projektanci postawili na zmianę palety kolorów. Od tego momentu emblemat był utrzymany w barwie niebieskiej (tło), białej (łódź) i szarej (akcenty na żaglu łodzi). Logo stało się też węższe i wyższe. Naniesiony został również cień w prawym dolnym rogu oraz błysk w lewym górnym rogu.

1993-2002

Na przełomie XX i XXI wieku logo zyskało zupełnie nowy wizerunek. Autorem projektu był Vladislav Pashko – jego wizja została w pełni zatwierdzona przez producenta Lady. Logo zyskało poziomo-owalny kształt, w którym wpisana została łódź z żaglem przypominającym literę „V”. Niebieski kolor został zastąpiony neonowym spektrum. Zniknęły też światłocienie.

2002-2007

W tym okresie nastąpiły niewielkie, wręcz kosmetyczne modyfikacje logo. Projektanci postawili na zmianę kolorystyki – powrócił niebieski w ciemnym odcieniu. Zmniejszył się również górny prześwit między masztem a żaglem. Autorzy projektu zmienionego logo podnieśli dziób łodzi, co spowodowało połączenie go z żaglem.

2007-2015

W 2007 roku postanowiono dodać emblematowi efekt trójwymiarowości. W tym celu dodano gradientowe efekty.

2015-obecnie

W 2015 roku projektant Steve Mattin znacznie unowocześnił logo i sprawił, że zbliżyło się ono wizerunkiem do innych emblematów z branży motoryzacyjnej. Autor projektu zmienił barwy na metaliczne, dzięki czemu logo zyskało na elegancji. Co więcej, przechylił lekko maszt i wyciągnął żagiel, co dało wrażenie, że jest on pełen wiatru.

Modele samochodów marki Lada

  • Łada 2101 – sedan
  • Łada 2102 – kombi
  • Łada 2103 – sedan
  • Łada 2104 – kombi
  • Łada 2105 – sedan
  • Łada 2106 – sedan
  • Łada 2107 – sedan
  • Łada Samara – hatchback
  • Łada Forma – sedan
  • Łada 110 – sedan
  • Łada 111 – kombi
  • Łada 112 – hatchback
  • Łada Samara 2 – hatchback
  • Łada Samara 2 – sedan
  • Łada 2120
  • Lada Niva – samochód terenowy 4×4
  • Łada Oka
  • Łada Kalina
  • Łada 2151
  • Łada Priora
  • Łada Granta
  • Łada Vesta – sedan
  • Łada XRAY – crossover

Marka Lada w Polsce – sprawdź, czy jest chętnie wybierana!

Auta tej marki nie są już powszechne na naszych ulicach. Od zawsze zresztą głównym rynkiem zbytu był wschód Europy i kraje azjatyckie. Do dziś na tych terenach sprzedaż samochodów marki Lada jest dość wysoka. Za popularnością pojazdów stoi przede wszystkim stosunkowo niska cena.

Ciekawostki

Koncern AutoVAZ tworzony był przez spółki Lada.Bronto, RosLada oraz Super Auto. Przedsiębiorstwo w 2004 roku wyprodukowało aż 818 031 samochodów osobowym pod marką Lada oraz SeAZ. W latach 2003-2004 samochody Lada produkowane są w Rosji, Ukrainie, Ekwadorze, Egipcie, Kazachstanie oraz Urugwaju.

Lada to rosyjska marka produkująca budżetowe samochody osobowe. Najbardziej popularnym modelem marki jest Lada Niva.