Landwind – chiński SUV, który w przeszłości bał się testów zderzeniowych

Landwind to chińska firma, która w świecie motoryzacji istnieje zaledwie od szesnastu lat, jednak jej początki sięgają lat 50. XX wieku wraz z powstaniem koncernu JMC. Sprawdź jak przedstawia się historia Landwind i jakie samochody znajdują się w gamie.

 

Chińscy producenci samochodów nie są może tak powszechne i popularne jak pochodzące z Japonii Toyota czy Honda lub z Korei w postaci Hyundaia. Nie oznacza to jednak, że na tym polu Państwo Środka nie ma nic do zaoferowania. Wręcz przeciwnie, nie brakuje marek, które są warte uwagi i oferują naprawdę wysokiej jakości samochody. Do takich firm zalicza się Landwind będący własnością koncernu Jiangling Motors Corporation (JMC) z siedzibą w Nanchang (Chiny), aczkolwiek przeprowadzone w przeszłości testy zderzeniowe mogłyby tej tezy nie potwierdzić. Historia Landwind rozpoczyna się w 2005 r., lecz fundamenty pod przyszłą markę zostały położone znacznie wcześniej. Zapraszamy do lektury, która pozwoli poznać wam lepiej chińskie przedsiębiorstwo. Przed tym jednak mała ciekawostka. Landwind pojawiło się w Europie niedługo po utworzeniu firmy i pod taką nazwą sprzedawane były samochody. W Chinach z kolei firma oferująca m.in. auto Jiangling Landwind sprzedaje swoje pojazdy pod szyldem…Baowei.

Landwind – historia, czyli od czego się zaczęło

Aby historia Landwind była w pełni opisana, należy rozpocząć od właściciela marki – koncernu Jiangling Motors Corporation. JMC zostało założone w 1952 r. w Nanchang. Początkowo przedsiębiorstwo, znane wówczas jako Nanchang Motors Repair Factory, produkowało samochody ciężarowe. Jeszcze w tej dekadzie firma skupiła się również na wytwarzaniu trójkołowców. Wracając jednak co ciężarówek, w 1968 r. z fabryki zaczęły wyjeżdżać samochody Jianggang 27, natomiast w latach 70. Jinggangshan. Ostatnia dekada XX wieku to z kolei pojazdy użytkowe Jiangling. W styczniu 1993 r. JMC nawiązała kooperację typu joint venture z Isuzu i Itochu, która przyczyniła się do nabycia praw do produkcji poszczególnych podzespołów do samochodów ciężarowych. Z czasem przyszły Landwind rozpoczął współpracę (również na zasadzie joint venture) z koncernem Ford Motor Company, dzięki czemu JMC mogło produkować własny wariant Forda Transita.

Landwind – historia właściwa

JMC, twórca m.in. auta Jiangling, postanowił rozszerzyć swoją gamę pojazdów o samochody osobowe, które byłyby sygnowane osobną nazwą. Pojazdy jeździły pod nazwą Landwind, aczkolwiek w samych Chinach samochody te były sprzedawane jako Baowei lub Baodian. Historia Landwind rozpoczyna się w 2005 r. W tym samym roku, dokładnie 4 lipca, do salonów trafił chyba najpopularniejszy model chińskiej marki – Jiangling Landwind znany też jako JMC Landwind. SUV był odwzorowany na Isuzu Rodeo (inne nazwy: Opel Frontera w Europie, Vauxhall Frontera w Wielkiej Brytanii, Holden Frontera w Australii i Nowej Zelandii). Był to premierowy samochód, który trafił do europejskich salonów w tym w Polsce. Pierwsze 200 egzemplarzy trafiło jednak do Holandii, a ściślej ujmując do Antwerpii. Samochody JMC Landwind przeznaczone na rynek europejski są wyposażone w trzy wersje jednostek napędowych. Dwa benzynowe produkcji Mitsubishi o pojemności 2.0 l i mocy 115 KM lub 2.4 l i mocy 125 KM bądź diesla autorstwa Isuzu o pojemności 2.8 l i generującego moc 92 KM.

Samochody JMC Landwind/Jiangling Landwind – kontrowersje

Samochody JMC Landwind wywołały w historii kontrowersje, ponieważ testy zderzeniowe przeprowadzone przez niemiecki automobilklub ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) dla EuroNCAP (z ang. European New Car Assessment Programme) wykazały, że samochody Jiangling Landwind nie spełniają norm bezpieczeństwa. Kierowca zasiadający ten pojazd miał rzekomo zginąć przy prędkości zaledwie 64 km/h. Rezultaty nie były obojętne dla holenderskiego importera, który postanowił wykonać podobną weryfikację, którą zajęła się również niemieckie przedsiębiorstwo – TUV. Warunki i specyfikacja badań była podobna jak w przypadku ADAC, lecz całość odbyła się przy mniejszej prędkości – 56 km/h. Po wykonanym teście (samochody Jiangling miały spełniać normy bezpieczeństwa ECE R94) wspomniany importer stwierdził, że wcześniejsze testy nie mają pokrycia z rzeczywistością, a przekłamane wyniki są spowodowane nieprzychylnym stanowiskiem ze strony niemieckiego przemysłu samochodowego. Komentarz Holendrów nie zakończył dyskusji i samochody Landwind i ich bezpieczeństwo nadal były mocno kwestionowane. Oponenci zarzucali przestarzałe metody testów, a potencjalne przeżycie miało wiązać się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi jak np.: całkowite zgniecenie nóg. W końcowym rozrachunku chiński producent został zobowiązany do poprawy norm bezpieczeństwa ich pojazdów. W przeciwnym razie samochody z logo Landwind nie zostałyby dopuszczone do sprzedaży na Starym Kontynencie. 

JMC Landwind – wymiary

Jiangling Landwind był produkowany w latach 2005-2009. Powstała jedna generacja tego modelu. Samochód należał do klasy wyższej średniej pojazdów osobowych. Jak zostało wspomniane, pod maską znajdowały się jednostki benzynowe od Mitsubishi (2.0 l lub 2.4 l) oraz diesla od Isuzu (2.8 l). Motory te generowały moc od 92 do 125 KM. Układ napędowy osiąga moment obrotowy od 163 do 210 Nm, natomiast samochody JMC Landwind były wyposażone w napęd na przednią lub obie osie. Na koniec wymiary auta: długość – 4745 mm, szerokość – 1800 mm, wysokość – 1750 mm. Samochody Jiangling Landwind w pięciostopniową skrzynię biegów. JMC Landwind był znany pod kilkoma nazwami: Jiangling Baowei, Landwind X6, Jiangling Baodian czy Landwind X9.