Morris – klasyczna marka, która wraca do łask?

Brytyjska motoryzacja swego czasu obfitowała w niezależne marki samochodów, które sięgały po nietypowe rozwiązania techniczne. Dziś po nich zostało tylko wspomnienie, ale niektóre samochody, jak Morris, cieszą się niesłabnącym powodzeniem u kolekcjonerów. Zobacz czemu.

Początki XX wieku wyglądały bardzo ciekawie dla brytyjskiej motoryzacji. Pojawiało się wiele nowych marek, które szybko zyskiwały nabywców w Zjednoczonym Królestwie, a wielu z nich później udawało się z eksportować swoje produkty na inne rynki. Jedną z nich jest Morris, założony w 1919 roku, któremu przez pewien czas samochodowy biznes szedł nadzwyczajnie dobrze. I chociaż dzisiaj interesują się nim głównie kolekcjonerzy, to poznanie tej zabytkowej marki, jej modeli oraz historii może być naprawdę fascynujące. Zaczynamy!

Historia marki Morris

Początki tego producenta sięgają roku 1919, kiedy to William Morris zdecydował się na otwarcie pierwszej fabryki samochodów, po uprzedniej produkcji rowerów. Okazało się, że William potrafił na tyle dobrze prowadzić biznes, że już w 1926 roku jego samochody stanowiły 42 procent wszystkich produkowanych na wyspach. Trzon oferty stanowiły małe samochody, w tym Morris Minor o pojemności 847 cc. W czasie drugiej wojny światowej producent zainwestował w produkcję samolotów wojskowych, co nie przyniosło spodziewanego sukcesu. Następnie udało się jeszcze wypuścić dwa niezwykle popularne modele – Ten i Eight. W 1952 powstała potężna konkurencja w postaci BMC, która następnie przejęła m.in. Morrisa.

Logo Morris – historia i znaczenie

Przez praktycznie cały okres działalności marki, posługiwała się ona właściwie niezmienionym logo, utrzymanym w stricte brytyjskim stylu. Metalowy okrągły emblemat przedstawiający byka zawiera barwy Wielkiej Brytanii, m.in. czerwień i niebieski. Złote wykończenie oraz elementy tarczy dodatkowo nadają logo wyjątkowego, bardzo klasycznego charakteru. Choć dzisiaj kojarzy się to z klasykiem, w okresie funkcjonowania marki był to popularny i nowoczesny design. Oczywiście nie jest to znaczek, jaki znajdziemy na samochodach Mini Morris, ale to zrozumiałe, ponieważ wbrew powszechnym opiniom nie był to produkt tego producenta. 

Marki, z jakimi powiązany był Morris

Morris zaczął swoją historię naprawdę dobrze – szybka ekspansja pozwoliła mu w latach 20. stać się liderem produkcji aut w Wielkiej Brytanii. Jednak nieudane inwestycje w lotnictwo podczas II wojny światowej, a także rosnąca konkurencja sprawiła, że marka ta nie rozwinęła w pełni swojego potencjału, a zamiast tego została wchłonięta przez konkurencję. W 1952 Nuffield Organization połączyło się ze swoim rywalem Austin Motor Company, aby utworzyć British Motor Corporation, a następnie włączyć do swojej grupy szereg marek, w tym m.in. Morrisa. Koncern w 1966 przekształcił się w British Motor Holdings, później British Leyland Motor Company, a na końcu w British Leyland. W międzyczasie marka Morris się rozmyła i ostatnim jej wspomnieniem był Morris Mini.

Najpopularniejsze modele Morrisa

Brytyjski producent w swoim portfolio mógł pochwalić się kilkoma naprawdę udanymi propozycjami, m.in. Morrisem Minorem, zaprezentowanym w roku 1928, powojennymi modelami Eight oraz Ten. Z tego pierwszego wykształcił się później najpopularniejszy z Morrisów w historii – model Morris Minor (wersja 1948), który później stanowił bazę dla niewątpliwie najszerzej wiązanego z Morrisem modelu Mini, który jednak nie był już samodzielnym dziełem inżynierów Morrisa, ale dziełem British Motor Company. Chociaż był więc znany pod marką Mini Morris (i tak też sprzedawany aż do 2000 roku), to w rzeczywistości trudno mówić o nim jako o produkcie tego producenta. 

Samochody Morris w Polsce

Pomimo sukcesów odnoszonych na całym świecie, marka Morris nie była szczególnie popularna w naszym kraju, co wynika m.in. z bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej Polaków w 20-leciu międzywojennym czy po II wojnie światowej. W rezultacie na naszym rynku właściwie niedostępne są samochody tego producenta. W sprzedaży znaleźć można zaledwie kilka egzemplarzy Morrisa, w zdecydowanej większości wymagających mniejszego lub większego remontu. Zdobycie części zamiennych czy używanych podzespołów graniczy niestety właściwie z cudem, przez co niewielu kolekcjonerów radzi sobie z utrzymaniem ich w dobrej kondycji. 

Można też znaleźć niemal nowego Morrisa!

Zdecydowaną gratką dla osób, którym podoba się stylistyka brytyjskiego Morrisa, jest możliwość nabycia produkowanego do 2014 roku Hindustan Ambassador. Samochód ten oparty jest na kupionej w latach 60. bazie Morris Oxford serii III i pomimo ulepszeń nadal swoim wyglądem nawiązuje do stylistyki starych brytyjskich klasyków. Auta wyposażone były m.in. w jednostki napędowe Isuzu, co dało im lepszą dynamikę i ekonomię. Przez krótki czas były nawet eksportowane do Wielkiej Brytanii pod nazwą Fullbore Mark 10. Jeśli więc zależy ci na Morrisie, a nie masz zbyt wielu możliwości znalezienia oryginału lub po prostu wolisz coś o bardziej nowoczesnej charakterystyce, to może być to interesująca opcja.