Pininfarina – włoskie biuro nie tylko projektowe?

Przez lata istnienie Pininfarina zasłynęła projektami prawdziwych hitów sprzedażowych, które wykonywała na zlecenie gigantów motoryzacji – Maserati, Mitsubishi, Peugeota, Hondy, Volvo czy Bentleya. Od 2020 stawia również na swoje auta – poznaj je teraz!

Istniejące od 1930 roku biuro projektowe Pininfarina może pochwalić się naprawdę wielkimi sukcesami. Przez lata to właśnie oni stali za absolutnie topowymi modelami wielu europejskich i japońskich producentów, a współpraca z nimi uchodziła za gwarancję niepowtarzalnego i pięknego nadwozia. Po latach niezależnej działalności, w 2015 roku została ona przejęta przez Machindrę, która nadała spółce nieco odmiennego charakteru, a nawet utworzyła dla niej osobne przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją własnych samochodów. Historia Pininfarina jest z pewnością fascynująca. 

Historia Pininfarina 

Założona przez Battistę Farinę (posługującego się pseudonimem Pinin) w 1930 roku pracownia rozpoczęła swoją działalność od projektowania personalizowanej karoserii dla najbogatszych ludzi oraz gwiazd kina. 17 lat później zaprojektowany przez firmę pojazd został zaprezentowany w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, co było ogromnym wyróżnieniem. Lata 50. to nieustanny rozwój i nawiązywanie współpracy z kolejnymi producentami – Ferrari, Maserati, Lancią, Bentleyem, Cadillaciem, Volvo czy Rolls-Roycem. W miarę zyskiwania popularności firma zaczęła projektować również sprzęty AGD i współpracować z producentami także z tej branży. W 2015 roku biuro projektowe zostało przejęte przez Mahindrę – hinduskiego producenta, zainteresowanego ekspansją na starym kontynencie.

Jakie logo wykorzystuje Pininfarina?

Istniejący na rynku od ponad 90 lat podmiot posługuje się przez cały ten czas niezmienioną identyfikacją graficzną, co jest dość nietypowe, jak na spółkę z branży projektowej. Jednak trudno się dziwić, bowiem logo Pininfariny jest ponadczasowe i naprawdę może się podobać. W prostokątną oprawę granatowego koloru wpisana jest mała litera F, na białym tle i z czerwoną linią na dole i na górze. Nad prostokątem umieszczona jest czerwona korona, z perłą umiejscowioną pośrodku. Całość przywodzi na myśl luksus i bogate dziedzictwo i opatrzone jest widniejącym na dole napisem pininfarina, zapisanym małymi literami i kursywą. Trudno uwierzyć, że projekt nie był modyfikowany od ponad 90 lat, a nadal wygląda atrakcyjnie. 

Pininfarina i inne marki

Na przestrzeni dziejów Pininfarina współpracowała z naprawdę wieloma producentami. Z niektórymi, jak np. Ferrari, ma zawiązaną stałą współpracę i bierze udział w projektowaniu praktycznie każdego modelu. Z innymi, jak np. Volvo, łączą ją wieloletnie kontakty i nietrudno dostrzec rękę włoskiego biura w wielu modelach. W międzyczasie spółki zawiązały nawet joint venture z Volvo, które nazywało się Pininfarina Sverige AB i które było odpowiedzialne za produkcję Volvo C70 M. 60% udziałów należało do Pininfarina i 40% do Volvo, co wskazuje na to, jak wielką pozycją cieszyli się Włosi we współpracy z Volvo. Po przejęciu przez Mahindrę powołano własnego producenta – Automobili Pininfarina, który produkuje samochody pod marką własną projektanta. 

Jakie modele Pininfarina są godne uwagi?

Do tej pory do produkcji trafił wyłącznie jeden model Pininfariny – Battista. Została wybrana mu nazwa na cześć założyciela firmy, który przez wiele lat zajmował się jej prowadzeniem. Jednak nie to czyni samochód tak wyjątkowym. Mówimy bowiem o supersportowym samochodzie elektrycznym, 2-drzwiowym coupe o napędzie na obie osie. Jego moc wynosi 1900 KM, co pozwala mu na przyspieszanie do 100 km na godzinę w czasie poniżej 2 sekund! Prędkość maksymalna wynosi 350 km/h, a zasięg na akumulatorach ponad 500 km. To naprawdę wyjątkowa propozycja!

Pininfarina w Polsce?

Na ten moment, nic nie wiadomo o ofercie Pininfariny na nasz kraj ani o żadnych egzemplarzach tego hipersamochodu jeżdżących po naszych drogach. Jednak mnóstwo z samochodów zaprojektowanych przez Włochów, jeździ po naszych drogach. Wymienić można przykładowo Peugeota 306 i 406, Daewoo Tacumę, Forda Streetka, Peugeota 1007, Volvo C70, Mitsubishi Colta CZC, Alfę Romeo Spider, Forda Focusa CC czy Mitsubishi Lancera. Można więc powiedzieć, że Pininfarina wpłynęła na nasz rynek motoryzacyjny w znacznym stopniu.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Pininfarina zarabia pieniądze nie tylko na projektowaniu samochodów, ale również na sprzedaży na aukcjach ich wersji koncepcyjnych czy niektórych używanych egzemplarzy, znajdujących się w posiadaniu koncernu. Poza tym Pininfarina tworzy wzornictwo AGD, a nawet projektuje unikatowe obudowy telefonów, połączone z unikatowym NFT. Jak zatem można zauważyć – przedsiębiorstwo doskonale radzi sobie na różnych gałęziach rynku i świetnie wyczuwa trendy. Nie tylko we wzornictwie, ale również trendy rynkowe. Dzięki temu wydaje się, że – póki co – jej istnienie i rentowność są niewzruszone. Czas pokaże, czy współpraca z Machindrą jej wyjdzie na dobre, ale wszystko na to wskazuje.