Rolls-Royce – dwa słowa, które odmieniły oblicze motoryzacji
- Rolls Royce Camargue
- Rolls Royce Corniche
- Rolls Royce Corniche V
- Rolls Royce Cullinan
- Rolls Royce Dawn
- Rolls Royce Ghost
- Rolls Royce Ghost 2021
- Rolls Royce Ghost Seria II
- Rolls Royce Phantom VI
- Rolls Royce Phantom VII
- Rolls Royce Phantom VIII
- Rolls Royce Silver Seraph
- Rolls Royce Silver Spirit
- Rolls Royce Silver Spur
- Rolls Royce Wraith
Rolls Royce to majestatyczna marka samochodów, która na zawsze zmieniła bieg motoryzacji oraz nadała nowego znaczenia słowa luksus. Sprawdź, jak wygląda historia brytyjskiego producenta, która rozpoczęła się na początku XX wieku.
Gdy słyszymy hasło Rolls-Royce, do głowy przychodzą natychmiast takie terminy jak luksus, przepych, bogactwo, prestiż… Gdy do głowy przychodzi samochód Rolls-Royce, naszej wyobraźni ukazuje się charakterystyczny znaczek Spirit of Ecstasy. Wyjątkowy i niepowtarzalny styl charakteryzujący modele brytyjskiego producenta w połączeniu z elitarnością tej marki tworzy ekskluzywny produkt najwyższej jakości, dostępny zaledwie dla nielicznych. Ten fakt tylko rozbudza naszą wyobraźnię. W poniższym materiale przybliżymy historię, logo i modele tej marki, które przyczyniły się do tego, że Rolls-Royce stał się monumentalną marką. Zapraszamy do lektury.
Rolls-Royce – historia
Historia Rolls-Royce zaczęła się w Manchesterze 15 marca 1906 r. Obecnie siedziba firmy mieści się w Goodwood, gdzie corocznie odbywa się m.in. festiwal prędkości, jednak musiały upłynąć lata, aby ten producent znalazł się właśnie w tym mieście. Wracając do początków działalności, musimy wspomnieć o osobach założycieli – Charlesie Rollsie i Henrym Roysie. Niestety ten pierwszy nie nacieszył się długo istnieniem przedsiębiorstwa, bowiem 12 lipca 1910 r. zginął w wypadku lotniczym. Dwa lata wcześniej siedziba Rolls-Royce została przeniesiona do Derby. W 1911 r. po raz pierwszy wykorzystano charakterystyczny znaczek Rolls-Royce w postaci Spirit of Ecstasy. Już w latach 20. XX wieku brytyjska marka otworzyła swoją filię w Stanach Zjednoczonych, a dokładniej w Massachusetts. Niestety wybuch Wielkiego Kryzysu spowodował zamknięcie fabryki po zaledwie dziesięciu latach działalności.
Rolls-Royce przejmuje Bentleya
W 1931 r. Rolls-Royce przejmuje rodzimego Bentleya. Obie marki ściśle ze sobą współpracowały na polu technologicznym aż do końca XX wieku. W 1946 r. debiutuje auto Rolls-Royce Silver Wraith. W tym samym roku przeniesiono siedzibę firmy do Crewe. Samochód szybko zyskał wielkie zainteresowanie i wpłynął na coraz większą popularność i znaczenie marki. Trzy lata później zaś swoją premierę ma model Silver Dawn. W kolejnej dekadzie Rolls-Royce nawiązuje współpracę z brytyjską rodziną królewską. Samochodami tego producenta nie zainteresowała się nie tylko tamtejsza monarchia, ale również tacy przywódcy jak: hiszpański generał Franco, ostatni szachinszach Iranu Mohammad Reza Pahlawi i ostatni szejk Kuwejtu, Abd Allah III as-Salim as-Sabah. Z tego też powodu wyprodukowano czwartą generację flagowej limuzyny Phantom. Rolls-Royce stał się globalną marką, a z pojazdów z ich logo korzystali także gwiazdy showbiznesu i muzyki na czele z Johnem Lennonem z legendarnego zespołu The Beatles.
Niemieckie koncerny właścicielami Rolls-Royce
W 1973 r. dochodzi do poważnych zmian w polityce firmy. Przedsiębiorstwo dzieli się na Rolls-Royce Motor Cars i Rolls-Royce plc. Ci pierwsi zajmują się produkcją samochodów, drudzy z kolei skupili się na silnikach lotniczych. W 1980 r. doszło do mariażu z firmą Vickers, natomiast jeszcze przed końcem XX wieku Rolls-Royce wpada w niemieckie ręce. W 1998 r. brytyjska marka jest własnością Volkswagen AG, zaś w 2003 r. innego niemieckiego koncernu – BMW co trwa do dziś. W tym samym roku swoją premierę, po dwunastoletniej przerwie ma auto Rolls-Royce Phantom.
Historia Rolls-Royce w czasach współczesnych
Początek XXI wieku nie był najłatwiejszy dla producenta z logo Spirit of Ecstasy. Samochód Rolls-Royce Phantom przez kilka lat był jedynym pojazdem w ich gamie. Dopiero w 2007 r. swój debiut ma kabriolet Phantom Drophead Coupe, a rok później swoją premierę ma model Phantom Coupe. W 2009 r. z fabryki wyjechał mniejszy i nieco tańszy od Phantoma samochód – Ghost. Marka powoli zaczęła odbudowywać swoją pozycję na rynku. Sprzedaż z każdym rokiem rosła. W 2007 r. było to 1010 egzemplarzy aut, na których znajdował się znany na całym świecie znaczek Rolls-Royce. Siedem lat później było to już 4063 sztuk. 2018 r. stoi pod znakiem debiutu w segmencie SUV-ów. Wówczas przedstawiono światu auto Rolls-Royce Cullinan.
Rolls-Royce – logo
Logo Rolls-Royce jest znane na całym świecie i stało się motoryzacyjną ikoną. Przez lata z przodu każdego auta brytyjskiej marki widniała figurka Spirit of Ecstasy (z ang. duch uniesienia). Nie jest to zwykły znaczek. To po prostu legenda. Sylwetka przedstawia pochyloną kobietę, której pęd powietrza rozwiewa ubrania. Emblemat jest znany też jako: Emily, Silver Lady albo Flying Lady. Sam logotyp miał kojarzyć się radością szybkiej jazdy, pędem powietrza i przemierzaniem bezkresnych przestrzeni.
Nowe logo Rolls-Royce
W zeszłym roku doszło do historycznego wydarzenia. Otóż Rolls-Royce zmienił swoje logo. Na logotypie widnieje podwójna litera R, co oczywiście nawiązuje do nazwy marki. Nie zabrakło również postaci Spirit of Ecstasy oczywiście w unowocześnionej formie. Taka zmiana jest związana z ekspansją marki na nowe rynki oraz obecność w innych branżach.
Samochody Rolls-Royce
Przez ponad sto lat modele z logo Rolls-Royce na stałe zapisały na kartach motoryzacji. Całe szczęście, że Polska ma swobodny dostęp do aut tej marki, choć z racji ceny na ich zakup stać nielicznych.
Rolls-Royce – modele:
- 20/25;
- 25/30;
- 10 HP;
- 15 HP;
- 20 HP;
- 30 HP;
- Boat Tail;
- Camargue;
- Corniche;
- Cullinan;
- Dawn;
- Ghost;
- Hyperion;
- Phantom;
- Phantom Coupe;
- Phantom Drophead Coupe;
- Silver Ghost;
- Silver Cloud;
- Silver Spirit;
- Sweptail;
- Twenty;
- V8;
- Wraith.
Rolls-Royce Polska
Polska od 2013 r. posiada oficjalny punkt dealerski Rolls-Royce Motor Cars Warszawa. Za funkcjonowanie odpowiada polska firma Auto Fus. Jeśli chodzi o sprzedaż, to w 2018 r. w Polsce zarejestrowano siedemnaście aut marki Rolls-Royce. Na ten wynik składają się modele Phantom (dwie sztuki), Dawn (dwie sztuki), Ghost (trzy sztuki), Cullinan (trzy sztuki) i Wraith (siedem sztuk). Rok wcześniej w Polsce zarejestrowano dziesięć egzemplarzy samochodów, na których znajdował się znaczek Spirit of Ecstasy.
Rolls Royce – czy wiesz, że
- Samochody Rolls-Royce są produkowane na specjalne zamówienie każdego kupującego.
- Firma nie chce być postrzegana jako marka samochodów, która konkuruje z innymi markami, a raczej jako producent dóbr luksusowych.
- Każda część pojazdu z logo Rolls-Royce jest produkowana oddzielnie. Gdy samochód jest już gotowy, to zostaje poddawany tygodniowym testom, aby wykluczyć fabryczne wady.
- Rolls-Royce prowadzi kursy dla szoferów swoich samochodów. Kandydaci nie są szkoleni wyłącznie pod kątem prowadzenia pojazdu, ale również umiejętności zachowania savoir-vivre’u.
- Znaczek Rolls-Royce umieszczony na kole nie obraca się wraz z nim, gdyż mocowany jest na łożysku, co sprawia, że logo nie zmienia położenia.
- Znaczek Spirit of Ecstasy jest wyposażony w specjalny mechanizm zapobiegający kradzieży figurki.
- Linie na autach marki Rolls-Royce może malować wyłącznie Mark Court. Nie zastępują go żadne maszyny czy roboty.
- Rolls Royce używa skóry byka do wykonania tapicerki.
- Podobno aż ⅔ wyprodukowanych wszystkich aut brytyjskiej marki nadal jeździ po drogach. Duża w tym zasługa jednostek napędowych, które są wręcz „niezniszczalne”.
- Chcesz zakupić auto Rolls-Royce? Musisz liczyć się z wydaniem minimum dwóch milionów złotych.