Scania – szwedzka solidność ciężarowych rozmiarów

Scania to obok Volvo najsłynniejsza firma motoryzacyjna rodem ze Szwecji. Przedsiębiorstwo produkuje samochody ciężarowe i jest jednym z liderów w tym segmencie. Poznaj historię marki, pozycję Scanii w Polsce i warte uwagi modele samochodów. Przeczytaj!

Scania to jedna z najpopularniejszych marek samochodów ciężarowych, jednak wśród konstrukcji od szwedzkiego producenta nie brakuje samochodów osobowych, autobusów czy nawet pojazdów wojskowych. Zarówno podczas pierwszej, jak i drugiej wojny światowej Scania ściśle współpracowała z armią. Polska, jak wiele innych krajów, bardzo sobie ceni modele z tym logo. Liczne firmy transportowe od lat wyposażają swoją flotę pojazdów w samochody Scania, ceniąc sobie jakość, bezpieczeństwo i inne zalety szwedzkich ciężarówek. Przedstawiamy historię marki, która stała się znana również poza Europą i jest jednym z głównych producentów samochodów ciężarowych. Poznaj logo Scanii i jej najlepsze modele!

Scania – historia

Geneza Scanii sięga roku 1891. Wówczas w Södertälje powstaje firma, która w przyszłości stanie się słynna z produkcji ciężarówek. Scania swoje istnienie zawdzięcza fuzji dwóch przedsiębiorstw. Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje (w skrócie Vabis) zajmowały się tworzeniem wagonów kolejowych, natomiast założona w 1900 r. w Malmö firma Maskinfabriksaktiebolaget Scania działała w segmencie rowerowym. Niedługo później z fabryki wyjeżdża pierwszy samochód Scania. Najpierw wyprodukowano samochód osobowy Scania oraz ciężarówkę Vabis.

AB Scania-Vabis i wczesne losy firmy

Samochody ciężarowe z logo Vabis szybko zyskały uznanie, jednak mimo sukcesów sprzedażowych firmy nie omijały problemy finansowe. Aby uniknąć bankructwa, powołano spółkę AB Scania-Vabis. Modele ciężarówek były produkowane w Malmö, zaś samochody osobowe oraz silniki wytwarzano w Södertälje. W 1913 r. powstaje filia firmy w Danii. W okresie I wojny światowej Scania ściśle współpracowała ze szwedzkim wojskiem. 

Scania – ciężarówka staje się priorytetem marki

Po zakończeniu działań wojennych Scania postanowiła zakończyć produkcję samochodów osobowych i autobusów. Priorytetem dla firmy stały się samochody ciężarowe. Podczas II wojny światowej logo Scanii było nie tylko na ciężarówkach, lecz także na lekkich czołgach. W latach 50. XX wieku to marka otwiera się na inne państwa i staje się ważna m.in. w Holandii, która stała się kluczowym rynkiem dla szwedzkiego przedsiębiorstwa.

Scania – samochody powstałe podczas współpracy z Saabem

W 1962 r. logo Scania pojawia się w Brazylii. Dwa lata później producent otwiera fabrykę w holenderskim Zwolle. 1969 r. stoi pod znakiem mariażu w rodzimym Saabem. Dwie skandynawskie firmy tworzą tym samym spółkę Saab-Scania AB, która istniała do 1995 roku. W tym okresie powstały m.in. modele ciężarówek serii 0, 1, 2 i 3.

Scania – historia najnowsza szwedzkiej marki

W 1999 r. Volvo nabyło połowę udziałów Scanii. W kolejnym roku właściciel ciężarowego potentata sam został wykupiony przez Volkswagen AG. 13 maja 2014 r. niemiecki koncern przejął w całości szwedzką markę. 

Scania – logo

Sama nazwa Scania, która widnieje w logo firmy, pochodzi od szwedzkiej krainy geograficznej Skane. Modele Scanii zdobi gryf w koronie wpisany w trójkątno-okrągłą figurę przypominającą kierownicę. Właśnie to mitologiczne połączenie orła i ciała lwa było symbolem wspomnianego regionu. Znak ten miał nawiązywać do szybkości i odwagi firmy. Aktualny logotyp jest autorstwa Fredrika Reuterswarda (powstał w 1984), ale znak z gryfem został zarejestrowany już w 1901 roku. Logo ulegało kilkukrotnym przemianom, jednak były to kosmetyczne modyfikacje. Główne elementy pozostawały bez zmian.

Scania – modele

Historia Scanii to modele maszyn z różnych segmentów. Z fabryki szwedzkiej firmy wyjechał niejeden samochód osobowy, autobus, a nawet pojazd wojskowy. Maszyny, które są słynne na całym świecie (w tym oczywiście w Polsce), to jednak samochody ciężarowe Scania. To one są najważniejsze, ale na poniższej liście można znaleźć również modele autobusów.

  • BR112;
  • Castrosua N94UA6x2;
  • Citywide;
  • CN94UA; 
  • CN94UB; 
  • CL94UB; 
  • CL94UA; 
  • CN113ALB; 
  • CN113CLB; 
  • CN113CLL; 
  • CN270UA; 
  • CN270UB; 
  • CN280UA; 
  • CL270UB; 
  • CL270UA; 
  • Irizar; 
  • L270UB; 
  • L94UB; 
  • N113CLL.

Samochody Scania ciężarowe

  • Serii 0;
  • Serii 1;
  • Serii 2;
  • Serii 3;
  • Serii 4;
  • Serii G;
  • Serii L;
  • Serii P;
  • Serii R;
  • Serii S;
  • Serii T;
  • Serii Streamline.

Scania – Polska 

Aktualnie Scania w Polsce prowadzi dwie fabryki. Jedna jest zlokalizowana w Słupsku (Scania Production Słupsk S.A.). Druga z nich mieści się zaś w Krakowie (Scania Polska S.A).

Scania – sprzedaż w Polsce

Scania w Polsce jest bardzo ceniona i plasuje się w czołówce pod względem sprzedanych egzemplarzy. W 2020 roku Scania znalazła się na trzecim miejscu z wynikiem 3008 sztuk w sektorze samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton. Gorzej było w segmencie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 ton. Tam Scania znalazła się na piątej lokacie, ustępując miejsca takim markom, jak DAF, MAN, Volvo i Mercedes-Benz.

Scania – czy wiesz, że

  • Pierwszy samochód Scanii (choć wówczas firma funkcjonowała pod inną nazwą) w całości wyprodukowany w Szwecji został zbudowany w 1897 roku. Jego konstruktorem był Gustaf Erikson.
  • W 1932 r. na rynku debiutuje autobus Scania Bulldog. Był to pierwszy samochód z tego sektora z miejscem kierowcy obok silnika. Źródłem inspiracji konstruktora – Augusta Nilssona – była wizyta w amerykańskiej wytwórni Twin Coach w Kent w Ohio w 1929 roku.
  • Cztery lata później Scania opracowuje pierwszy silnik Diesla. Dziennikarz zajmujący się branżą motoryzacyjną opisał swoje doznania z jazdy w następujący sposób:

„Ku mojemu zaskoczeniu, silnik był ledwie słyszalny. Wyraźnie odczułem natomiast efekt jego działania – autobus wystrzelił do przodu jak strzała z łuku”.

  • Szwedzkie przedsiębiorstwo Scania nie dyskryminowało kobiet i zatrudniało je na stanowiskach inspektorów już w latach 40. XX wieku.
  • W tym samym okresie dyrektorem generalnym Scanii został Carl-Berthel Nathhorst, który objął tę funkcję w wieku zaledwie 32 lat.
  • W 1956 r. połowa samochodów z logo Scania trafia na eksport.
  • W 1969 r. Scania wprowadza do obiegu jednostkę napędową V8 o pojemności 14 l i mocy 350 KM. Był to wówczas najmocniejszy silnik stosowany w ciężarówkach.
  • Scania jest pierwszym producentem ciężkich pojazdów, który produkuje silniki zgodne z normą Euro 4 obowiązującą na terenie Unii Europejskiej.
  • Szwedzka marka w 2006 r. wprowadziła kolekcję ubrań i akcesoriów Scania Truck Gear.