Steyr – modele pojazdów oraz historia marki Steyr-Daimler-Puch AG

Steyr-Daimler-Puch AG jest austriackim koncernem przemysłu maszynowego i motoryzacyjnego. Firma zajmuje się produkcją pojazdów oraz broni strzeleckiej. Firma została założona w 1864 roku w miejscowości Steyr. Poznaj historię marki oraz wyprodukowane modele!

Przedsiębiorstwo Steyr-Daimler-Puch AG w różnych okresach swojej działalności zajmowało się produkcją samochodów ciężarowych i osobowych, traktorów, motocykli, pojazdów opancerzonych oraz broni. Firma początkowo nosiła nazwę Steyr Werke AG. Założył ją w 1864 roku Josef Werndel. Pierwszymi wytwarzanymi produktami były karabiny i pistolety. Gama ofertowa została rozszerzona o pojazdy dopiero w 1920 roku. Do 1940 roku firma wyprodukowała prawie 35 tysięcy samochodów. Jak potoczyły się losy przedsiębiorstwa? Co przedstawia logo marki Steyr? Czy pojazdy Steyr zyskały popularność? Sprawdźmy to!

Historia marki Steyr-Daimler-Puch

Ostatnim przedwojennym modelem pojazdu wyprodukowanym przez austriacką firmę był Steyr 220. W 1935 roku doszło do połączenia trzech firm: Steyr, Daimler oraz Puch. W ten sposób powstał opisywany przez nas koncern o nazwie Steyr-Daimler-Puch AG. Siedziba spółki do dziś znajduje się w mieście Steyr. Aktualnie część produktów z gamy ofertowej producenta wytwarzana jest przez oddzielone w wyniku restrukturyzacji firmy.

Działalność marki Steyr-Daimler-Puch w Polsce w latach 70.

W latach 70. współpracą z marką Steyr były zainteresowane Jelczańskie Zakłady Samochodowe Jelcz. Aby wesprzeć dalszy rozwój ciężarówek wysokiej ładowności, firma zakupiła licencje na ramy, osie przednie, mosty napędowe oraz silniki wysokoprężne dużej mocy Steyr (model Steyr 91). Pojazdy miały być produkowane w Zakładach Mechanicznych PZL-Wola w Warszawie, jednak przeszkodził w tym kryzys ekonomiczny. Współpraca na szczęście układała się mimo wszystko pomyślnie, a jej owocem był ciężki samochód samowyładowczy Jelcz 640. Silniki Steyr zastosowano również w dwóch innych pojazdach: Jelcz 622 i Jelcz 422.

Udział Steyr w polskiej branży motoryzacyjnej w latach 90.

Następna polską firmą, która nawiązała współpracę z marką Steyr, była Fabryka Samochodów Ciężarowych „Star”. W latach 90. XX wieku polskie przedsiębiorstwo wykorzystało do modernizacji swoich ciężarówek nowoczesnych kabin stosowanych w modelu Steyr. Montaż kabin odbywał się w Starachowicach. Modele, w których zastosowanie znalazły owe kabiny to:

  • Star 8.125;
  • Star 12.155;
  • Star 944 (prototyp).

Zarówno Fabryka Samochodów Ciężarowych „Star”, jak i marka Steyr zostały przejęte przez koncern MAN. Po tym wydarzeniu kabiny Steyr były montowane także w modelach:

  • Star S2000;
  • Star 1466;
  • Star 944.

Koncern MAN postanowił jednak zakończyć produkcję samochodów w Starachowicach, przez co od 2004 do 2007 roku ciężarówki serii Star S2000 były produkowane w Austrii.

Logo marki Steyr-Daimler-Puch

Podstawowe logo marki tworzone jest przez dwa połączone ze sobą czarne koła. Emblemat otoczony jest srebrną dość grubą ramką. W kółku z prawej strony znajduje się napis biały „STEYR”, który umieszczony jest centralnie w środku. Napis otoczony jest przez trzy białe okręgi, które jednak są przedzielone w miejscach kierunków świata. W drugim kole umiejscowiono znak graficzny składający się z dwóch prostokątów na górze oraz dwóch trójkątów z zaokrąglonymi najdłuższymi bokami na dole. Naprzeciwległe figury mają barwę zieloną i białą. Nad znakiem zlokalizowany jest biały napis „PUCH”. 

Jakie marki należą do Steyr-Daimler-Puch?

W styczniu 1990 roku przeprowadzono restrukturyzację firmy i działalność spółki została rozszerzona. Z poszczególnych departamentów zostały wydzielone nowe spółki zależne:

  • Steyr Landmaschinentechnik GmbH – powołana do rozwoju, montażu i sprzedaży ciągników rolniczych;
  • Steyr Motorentechnik GmbH – zajmuje się rozwojem, montażem i produkcją silników wysokoprężnych serii M1;
  • Steyr Mannlicher AG – produkcja broni palnej;
  • Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug AG – austriacki producent zbrojeniowy;
  • Steyr Maschinenbau GmbH – budowa maszyn.

Modele marki Steyr-Daimler-Puch

Marka na przestrzeni lat zajmowała się produkcją nie tylko pojazdów, ale również broni palnej. Poniżej znajdziesz listę wyprodukowanych przez Steyr-Daimler-Puch modeli samochodów:

  • Seria 1500A (1942–1944);
  • Seria 2000A (1944–1945);
  • Seria 280 (1942–1944);
  • Seria 370 (1946–1948);
  • Seria 380 (1948–1968);
  • Seria 480 (1957–1969);
  • Seria 580 (1957–1959);
  • Seria 586 (1958–1969);
  • Seria 680 (1959–1969);
  • Haflinger (1959–1974);
  • Seria 680M (1967–1984);
  • Seria 780 (1962–1968);
  • Seria 880 (1967–1968);
  • Pinzgauer (1971–1999);
  • Noriker;
  • Seria 90 (1968–1978);
  • Seria 91 (1978–1988);
  • Seria 12M18 (1984 -);
  • Seria 92 (1986–2000);
  • S (1988–1998);
  • Steyr NSK (1994–2000);
  • Steyr-OM Tigrotto;
  • Steyr-OM Leoncino;
  • Steyr-Fiat-OM Baribbi;
  • Steyr Puch 126 (1973–1975).

Marka w Polsce – zainteresowanie na krajowym rynku

Pojazdy marki Steyr od lat były popularne w Polsce. Nadal znajdują się na naszym rynku modele firmy. Szczególnie cenione są maszyny rolnicze, takie jak ciągniki czy traktory. 

Ciekawostki

Jedna z oddzielonych spółek firmy (Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug) zamieszana była w skandal korupcyjny w Tajlandii. W 2004 roku administracja metropolitalna Bangkoku złożyła zamówienie na wozy i łodzie strażackie dla straży pożarnej za cenę ponad 6,5 miliarda bahtów, czyli prawie 50% powyżej poprzedniej ceny. Były wiceminister spraw wewnętrznych Tajlandii oraz były dyrektor ds. zarządzania klęskami żywiołowymi zostali skazani na karę więzienia, jednak uniknęli jej, uciekając za granicę.

Steyr-Daimler-Puch AG to przedsiębiorstwo, które zasłynęło przede wszystkim z produkcji broni oraz pojazdów do zadań specjalnych. Austriacka firma współpracowała z polskimi markami.